ArtistHåkan Lidbo

Håkan Lidbo har släppt över 200 skivor på bolag världen över, från obegriplig knasterminimalism till melodifestivalbidrag. Han gör radioprogrammet Ström i P2 och är med och arrangerar Volt-festivalen.

;

Varför gillar du ljud?

Jag har alltid gillat ljud. Ända sedan jag och min lillebror fick var sin monokassettspelare med inspelningsfunktion i julklapp på 70-talet. Jag kom på att jag kunde spela in på den ena, spela in på nästa medan jag spelade upp den första. En slags primitiv och mycket brusig ping-pong-teknik. Jag har upptäckt det intressanta i vardagsljuden genom musiken. Genom att leta upp konstigare och konstigare musik, musik som till slut nästan upphör vara musik. Och i min musikproduktion har jag varit mer intresserad av produktion och roliga ljud än melodier, arrangemang och text.

Vilket är det fulaste ljud du vet?

Musik på fel plats är nog det fulaste. Jag tycker nog inga vardags- eller miljöljud är fula men en idiotisk melodi när man sitter i telefonkö eller en måttligt talangfull irländsk trubadur som spelar jättehögt när man vill ta en öl och prata med en kompis. Det är fula ljud för mig.

Vilket är det finaste ljud du vet?

Vi hade faktiskt ett inslag som hette ”det finaste ljudet” i det radioprogram jag gör tillsammans med några kollegor på P2. Då valde jag ett synthljud från Ryuichi Sakamoto och David Sylvians låt ”Bamboo Houses” från 1982. Det är en Fairlight tror jag, en super-synth från början av 80-talet. Och ljudet låter som en dammsugare där det fastnat grus i slangen. Jättevackert och sorgset ljud liksom...

När kom du först på att du tycker om ljud?

När jag satt och pysslade med bandspelarna jag och min lillebror fick i julklapp. Jag var inte så intresserad av att spela upp musik fastän vi fick lite kassetter också. Jag gjorde sagor och äventyr fulla med ljudeffekter. Och jag gjorde en band-loop genom att öppna ett kassettband, klippa av en bit av bandet och tejpa ihop det till en loop som bara gick ett varv. Då kunde jag göra coola rytmer som loopade runt ungefär varannan sekund.

Lyssnar du, som musiker, på ljud på ett annat sätt än andra?

Absolut. Och framförallt genom att lyssna på experimentell och utmanande musik så har jag lärt mig bli mycket mer ljudtolerant.