ArtistYourhighness

Yourhighness är Johannes Wikströms alias när han gör elektroakustisk musik och ljudkonst. Ibland i samarbete med klädskaparna Nakkna, ibland i egenskap av moderedaktör på tidningen Rodeo. Johannes släpper även modern disco på egna etiketten Rollerboys.

;

Varför gillar du ljud?

Musik och ljud är min passion. Jag gillar alla möjliga typer av ljud. Att förhålla sig till musik genom att fokusera på hur ljuden är sammansatta och själv jobba med att skapa nya ljud är väldigt intressant och berikande. Jag letar ständigt intressanta ljud och spelar regelbundet in ljud i naturen, ute på stan samt i fabriker och industrimiljöer när jag får möjlighet. Jag brukar fantisera om hur ett material eller en ljudmiljö låter för att sedan försöka finna eller återskapa dessa ljud själv. Ju mer ljud-research desto större möjligheter att skapa intressant musik och ljudkonst. Att ha god kunskap om hur man manipulerar ljud med effekter kan ge upphov till klanger och ljud man aldrig kunnat föreställa sig eller tidigare hört. Det är väldig kul när man sedan kan använda dessa ljud och klanger i ett ljudkonstverk eller stycke.

Vilket är det fulaste ljud du vet?

Helt rena sinustoner utan några övertoner som spelas på bra monitorer i en välisolerad studio. Rent estetiskt ogillar jag granularsyntes.

Vilket är det finaste ljud du vet?

Generellt anser jag att de vackraste ljuden finns att hämta i naturen. I naturen kan man finna en rik och välbalanserad ljudbild med olika naturliga ambienser som blandas, där naturen själv ger upphov till olika rytmer och klanger. Det är väldigt vackert. Jag minns särskilt en upplevelse vid Vesterhavet i Danmark (inte långt från Skagen). Jag stod under en stor ek mitt ute på ett sädesfält. Vinden blåste i oregelbundna byar över fältet och skapade olika typer av brus i ekens krona och i fältet. En bit bort fanns en dunge med blandade lövträd som susade dovt och bakom en kulle låg havet, vars vågors attack dämpades av terrängen. Dessutom blandades havets brus med sommarbadarnas oregelbundna sorl. Att uppleva denna välbalanserade dynamiska ljudbild, som till stor del dirigerades av vinden, var mycket njutbart. Självklart förskönade idyllen mitt lyssnande så man får väl beteckna det hela som en audiovisuell totalupplevelse. Naturens komplexitet och slumpmässiga flöden är omöjliga att till fullo återskapa i en studio. Det är därför ”field recordings” är så givande.

När kom du först på att du tycker om ljud?

När jag var barn och gick runt och slog på olika metallföremål med en pinne.

Lyssnar du, som musiker, på ljud på ett annat sätt än andra?

Ja, det är jag övertygad om.